سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست خبری اولین دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان، دوشنبه ۲۴ آذر با حضور هوشنگ کامکار، احمد پژمان، حمیدرضا دیبازر ، امین هنرمند و امیرحسین اسلامی در سازخانه طهران برگزار شد.

به گزارش سایت انجمن موسیقی در ابتداي اين نشست احمد پژمان به عنوان رئيس هيات داوران اين دوسالانه گفت: سال قبل دوستانم آقاي ديبازر و اسلامي پيشنهاد برگزاري اين دوسالانه را مطرح كردند و من دوست نداشتم كه چيزي بنام من باشد؛ اما وقتي بيشتر فكر كردم ديدم از آنجا كه محيط موسيقي علمي و به خصوص موسيقي ايراني مبتني بر موسيقي علمي آوانگارد شده تصميم گرفتم اين كار را انجام دهيم .

وي ادامه داد: خوشبختانه از طريق دوستانم متوجه شدم كه اكثر دانشجويان موسيقي دانشگاه هنر مشغول نوشتن قطعاتي براي شركت در اين مسابقه هستند كه براي من خبر بسيار خوشحال كننده اي است.

اين آهنگساز افزود: برگزاري چنين دوسالانه آهنگسازي دو نتيجه بسيار مهم دارد اول اينكه كساني كه موسيقي علمي كلاسيك كار مي كنند توجه خود را به موسيقي ايراني بيشتر خواهند كرد و دوم اينكه شركت بسياري از آهنگسازان جوان كه فضايي براي ارائه كارشان ندارند باعث دلگرمي و اميد بيشترشان درعرصه آهنگسازي مي شود.

پژمان بيان داشت: من به هيچ عنوان قصد مطرح كردن خودم را ندارم اما از طرفي هم دوست دارم ايده هايي كه در موسيقي وطنمان وجود دارد در چنين آثاري مورد استفاده قرار گيرد.

اين آهنگساز همچنين در مورد ويژگي هاي آثار ارسالي به اين دوسالانه اظهار داشت: آثار آهنگسازان جوان بر اساس چند ويژگي در اين دوسالانه مورد ارزيابي قرار مي گيرد كه يكي استفاده از مصالح موسيقي ايراني و ديگري برخورداري از تكنيك مناسب است.

وي در ادامه گفت: آهنگسازان نسل ما در محيطي بزرگ شده ايم كه محيط چندان هنري نبود و من زماني كه ويلن دستم مي گرفتم خجالت مي كشيدم. به خاطر دارم زماني كه با تيمور پورتراب در خانه‌شان واقع در سرسبيل مي خواستيم تمرين كنيم با ترس از آنجا مي گذشتيم و من جعبه اي درست كرده بودم كه مشخص نباشد ويلن در آن است. درواقع موسيقي كلاسيك دراجتماع مقبوليت چنداني نداشت و اين شرايط با شرايط امروز ما متفاوت است. اما آهنگسازاني چون خاچاطوريان كه در مسكو بزرگ شده بودند محيط مساعدتري نسبت به نسل ما داشتند.

پژمان اظهار داشت: ما قبل از انقلاب موزيسين هاي درجه يكي داشتيم كه پاتوقشان راديو بود و شارلاتان بازي چه در حوزه موسيقي پاپ و چه موسيقي ايراني وجود نداشت اما نمي دانم امروز چه شده كه شارلاتان بازي مد شده تا بوسيله آن افراد خودشان را مطرح كنند.

اين آهنگساز در پاسخ به سوالي درباره موسيقي تلفيقي گفت: موسيقي تلفيقي ، موسيقي علمي نيست كه البته مي تواند علمي باشد اما من هنوز نمونه اي با اين ويژگي نشنيده ام .

در ادامه اين نشست هوشنگ كامكار نيز در خصوص اين دوسالانه گفت: برگزاري چنين دوسالانه اي از اين نظر جالب توجه است كه به طور مستقل از سوي يك موسسه خصوصي برگزار مي شود و ارتباط خاصي با جايي ندارد كه اين نكته براي من جاي خوشحالي دارد؛ ضمن اينكه مقام استاد پژمان همه چيز را براي من مي پوشاند و وقتي من را براي اين كار دعوت كردند با افتخار پذيرفتم كه در تركيب داوري اين دوسالانه قرار گيرم.

وي افزود: جوانها با ميل و رغبت در اين دوسالانه آهنگسازي شركت مي كنند و فشاري از جايي وجود ندارد؛ ضمن اينكه داوري ها نيز بدون هيچ گونه دخالتي از سوي مراكز دولتي انجام مي شود. ما 5 نظر مختلف هستيم كه در كنار هم نشسته ايم و مجموع آراء ما آثار برگزيده را انتخاب خواهد كرد.

اين آهنگساز بيان داشت: در هر نوع موسيقي، نمونه هاي با ارزش ،‌با تكنيك و زيبايي وجود دارد و هر كس گفت اثري سمفونيك ساخته ام دليل بر اين نمي شود كه اثري ارزشمند ساخته است؛ ما در همين موسيقي پاپ نمونه هايي بسيار عالي داريم كه زيبا هستند و خود من از آنها لذت برده ام. در موسيقي فيوژن هم مي تواند اينگونه باشد.

وي ادامه داد: استاد پژمان به درستي اشاره كردند اثري كه ساخته مي شود بايد سه ويژگي تكنيك، خلاقيت و آگاهي نسبت به مصالح به كار گرفته شده را دارا باشد.

امين هنرمند دبير اين دوسالانه نيز گفت: گمان نمي كنم تركيب سازي كه امسال براي آثار مشخص شده در سالهاي بعد نيز ثابت بماند . در هنگام داوري با توجه به جايگاه داوران و تسلط‌‌شان به موسيقي كلاسيك كارهايي انتخاب مي شوند كه دراين چارچوب بگنجند.

وي ادامه داد: اولين اتفاق مثبت در برگزاري چنين دوسالانه اي ايجاد انگيزه براي توليد يك اثر در ميان آهنگسازان جوان است اين درحالي است كه بعد از داوري ها، ما يك كنسرت را نيز از آثار منتخبان برگزار خواهيم كرد كه مي تواند جنبه آموزشي بسيار خوبي براي اين دوستان داشته باشد.

هنرمند افزود: از آنجايي كه اين آثار قرار است در قالب يك سي دي نيز منتشر شوند اين تجربه كاملي خواهد بود و از همين منظر با بخش رقابتي جشنواره موسيقي فجر تفاوت دارد.

حميدرضا ديبازر نيز در بخش ديگري از اين نشست گفت: هيچ تاكيد خاصي بر سن شركت كنندگان در دوسالانه نداريم؛ همچنين بايد اين توضيح را نيز در مورد سوال يكي از خبرنگاران كه در مورد معدود بودن نوازندگان ساز كلارينت عنوان كرد بايد بگويم كه مدرسان كلارينت خوبي در حال حاضر مشغول فعاليت هستند و اين حوزه روز به روز بيشتر تقويت مي شود.

وي درباره موسيقي تلفيقي گفت: من به استناد 30 سال تجربه در حوزه موسيقي تلفيقي گمان مي كنم نبايد واژگان كاركرد كلي پيدا كنند. ما هنوز در همين جمع 5 نفره خودمان تعريف دقيقي از موسيقي ايراني نداريم و جوامع علمي نيز تعريفي در اين مورد ارائه نكرده اند در واقع ضرورت تاريخي ايجاب مي كند تا ما ابتدا تعريفي علمي از هر يك از اين واژه ها ارائه كنيم تا بتوانيم درباره علمي بودن يا نبودن آنها قضاوت داشته باشيم.

اميرحسين اسلامي نيز در ادامه گفت: از متن فراخوان شايد اين شائبه بوجود بيايد كه آهنگسازان، خود نوازندگان را بايد مشخص كنند در حالي كه اينگونه نيست .آنسامبلي از طرف سازخانه طهران مشخص مي شود كه همه اين آثار را بنوازد.

وي افزود: به نظرم بايد اينجا نكته‌اي را درباره موسيقي تلفيقي عنوان كنم تا رفع شبهه شود. بر روي موسيقي تلفيقي كاري اتفاق نيفتاده تا وجوه علمي‌اش مشخص شود و هنوز عوامل ساختاري و اصولش مكتوب و ثبت نشده است.

کد خبر 281157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha